kpkdrwinowo.jun.pl - Republika Drwinowska Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

 Ogłoszenie 
Zapraszamy do Republiki Drwinowskiej! Załóż firmę a następnie rozwiń ją, aż staniesz się liderem na rynku przewozów i nie tylko! (Wykorzystujemy rysunki ze strony www.transport131.republika.pl). Zapraszamy na www.mzkwaw.ugu.pl!

Poprzedni temat «» Następny temat
Górczyn
Autor Wiadomość
Tramwajarz 
Administrator

Dołączył: 11 Maj 2012
Posty: 3027
Skąd: Miasto Stołeczne
Wysłany: 2013-04-23, 14:59   Górczyn

Górczyn to średniej wielkości miasto położone na północy Republiki Drwinowskiej, nieopodal granicy Republiki Drwinowskiej z Estonią. Według obecnych danych w mieście tym mieszka około 408 000 mieszkańców.

Miasto powstało od zera na początku lat 30-tych XX wieku. Wcześniej, na terenie obecnego centrum, znajdowały się wsie Boernerowo, Dobropole, Sztandarów i Górowo. To właśnie od nazwy tej ostatniej wsi zostało nazwane nowe miasto. Początkowo, główną ulicą została obecna aleja Powstańców, wcześniej ulica nazywała się ulicą Główną. Przy tej ulicy, postawione zostały najokazalsze gmachy, i najlepsze kamienice dla dygnitarzy partyjnych, robotnicy zaś mieszkali w bardzo skromnych domkach na Osiedlu Przyjaźń.

Osiedle Przyjaźń, składa się przeważnie z bloków które mają 2-3 piętra. Domy zostały zbudowane z gruzobetonu. Mieszkania nie posiadały gazu i łazienek oraz były małe, lecz wtedy kiedy je budowano były uważane za nader nowoczesne i godne zazdrości. Przy budowie mieszkań, obowiązywała norma 10mk dla osoby pracującej i uczącej się i 5mk dla osoby niepracującej. Mimo, iż mieszkania nie były duże i wiele osób mieszkało w suterenach, nikt na nie narzekał, ponieważ nie było można liczyć na nic innego.

Miasto nie bez powodu powstało w tym miejscu, bo oprócz budynków mieszkalnych i usługowych, w mieście został zbudowany kombinat metalurgiczny, który został wysadzony przez wojska niemieckie w czasie wojny. Już w 1933 do Górczyna można było dojechać pociągiem z Drwinowa przez Łotwę i Estonię, oraz drogą morską. W 1935 gotowe było tymczasowe lotnisko, które z powodu braku środków, użytkowane jest do dzisiaj.

Historia komunikacji miejskiej, zaczęła się w 1931, wraz z uruchomieniem kombinatu i osiedla pracowniczego. Zbudowano linię tramwajową o długości 3,2km. W tym samym roku, na jesieni, oddano odnogę linii przez ulicę Główną i Pocztową o długości 4,3km. Tabor stanowiły wagony na podwoziach niemieckich, jednak karoseria została wykonana na miejscu, w Górczynie.

Dynamiczny rozwój miasta, przerwał wybuch II Wojny Światowej. Po trwających 6 lat działaniach wojennych, i 8 latach radzieckiego zaboru, miasto o dziwo przetrwało. Oprócz doszczętnie zniszczonego kombinatu, i wysadzonych mostów, infrastruktura została w miarę kompletna. W 1958 wcielono do Górczyna wsie Boernerowo, Zagórze i Kowalów, obecne osiedla Boernerowo, osiedle Jesienne i osiedle Południowe (dzielnica Boernerowo).

Po wyzwoleniu spod radzieckiego zaboru, na miejscu kombinatu zbudowano fabrykę traktorów "Finland", oraz Browar Górczyński. Oczywiście, nie zaniedbywano budowy mieszkań dla ludu pracującego. Zaczęto zabudowę dawnych wsi, wcielonych do miasta. Przy ulicy Nowowiejskiej (obecnie aleja Powstańców), czyli na przedłużeniu ulicy Głównej, postawiono na osiedlu Jesienna, wysokie, bo aż 5 piętrowe bloki, przypominają aż zanadto budynki z warszawskiego MDMu. Elewacja podzielona zewnętrznymi występami muru, zwanymi lizenami, na wielkie pionowe pasy, małe okienka, wielkie prześwity spełniające rolę bram, attyki zasłaniające dach i komin- wszystko typowe dla architektury socrealistycznej.

Za potężnymi budynkami, ukryte zostały małe, 2-3 piętrowe kamieniczki ze spadzistymi dachami. W środku osiedla umieszczono wiele punktów handlowych i usługowych, dzięki czemu mieszkańcy nie musieli w każdej sprawie wyjeżdżać do centrum. Tym samym została wybudowana linia tramwajowa ulicami Południową, Waryńskiego i Wrześniową.

Równie piękne i okazałe bloki w stylu socrealistycznym, zostały wybudowane na osiedlu Ołtarzew. Pobliskie osiedla, tj. Chałupy i Osiedle 500-lecia, nadal zapełnione jest pozostałościami dawnych wsi. Aż roi się tu od starych, drewnianych domów, i zabytkowej architektury. I to wszystko w centrum 2. pod względem liczby mieszkańców, miasta Republiki Drwinowskiej.

Górczyn, jest to zdecydowanie jedno z najciekawszych architektonicznie miast Europy Wschodniej, dlatego warto je odwiedzić, ponieważ drapieżne sępy w postaci inwestorów budowlanych, od lat dwudziestu czekają na to aby postawić tam okropnie brzydkie, modernistyczne wieżowce.
_________________
Czyn społeczny podstawą społecznego dobrobytu!
Chwała i cześć przodownikom pracy!
 
     
REKLAMA 
NTC- firma z klasą

Dołączył: 18 Cze 2012
Posty: 527
Wysłany: 2013-04-25, 13:21   

 
     
Kuba 
Przyjaciel Forum
NTC- firma z klasą

Firma: Neptun Transport Company
Wiek: 26
Dołączył: 18 Cze 2012
Posty: 527
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2013-04-25, 13:21   

Bardzo interesujący tekst, godny polecenia. Gratuluję! ;-)
_________________
Koreańskie dwa goryle,
z senatorem miłe chwile...
 
 
     
Tramwajarz 
Administrator

Dołączył: 11 Maj 2012
Posty: 3027
Skąd: Miasto Stołeczne
Wysłany: 2013-04-25, 15:11   

Cieszę się że się spodobał. W takim razie postaram się jeszcze dopisać podobne teksty o pozostałych miastach ;-)
_________________
Czyn społeczny podstawą społecznego dobrobytu!
Chwała i cześć przodownikom pracy!
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandgreen created by spleen modified v0.3 by warna

| | Darmowe fora | Reklama

Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 12